شهدعشق
شهدعشق

شهدعشق

گناه

نظرات 3 + ارسال نظر
سمت خدا سه‌شنبه 25 شهریور 1393 ساعت 15:34 http://samtekoda.blog.ir/

ممنون

[ بدون نام ] سه‌شنبه 25 شهریور 1393 ساعت 14:59

"نماز" اولین چیزی است که در روز قیامت از بنده حساب می شود، که اگر پذیرفته شود بقیه اعمال نیز پذیرفته خواهد شد و اگر پذیرفته نشود دیگر اعمال انسان هم پذیرفته نمی شود.

[ بدون نام ] سه‌شنبه 25 شهریور 1393 ساعت 14:52

و اما تارکین نماز را می توان به چهار دسته تقسیم کرد:




1. ترک نماز از روی انکار: یعنی نماز را که یکی از ضروریات دین است، واجب ندانسته و خود را موظف و مکلف به انجام آن نمی داند، چنین شخصی کافر است.




2. ترک نماز از روی سهل انگاری و بی اعتنایی: این قبیل افراد با ترک نماز، مرتکب گناه کبیره شده و فاسق می گردند.




3. ترک نماز در بعضی اوقات: این اشخاص در اثر ضعف ایمان و بی توجهی به آخرت، گاهی نماز خوانده و گاهی ترک می کنند و یا این که نماز را در وقتش بجا نمی آورند، اینان هرچند مانند دو قسم دیگر نیستند، لکن از روایات این گونه استفاده می شود که از ضایع کنندگان نمازند. چنانکه امیرالمؤمنین علی(ع) می فرماید: «هیچ عملی به پیشگاه خداوند محبوب تر از نماز نیست، پس چیزی از امور دنیا، شما را از خواندن نماز اول وقت باز ندارد، زیرا خداوند تعالی مذمّت نموده قومی را و فرموده: وای بر آن نمازگزارانی که از نمازشان غفلت کنند و در انجام آن در اول وقت مسامحه ورزند و عمداً تأخیر اندازند»(6).




4. ترک واجبی از واجبات نماز: یعنی نماز می خواند، اما نه آن نمازی که از او خواسته اند، بلکه نمازی که در لباس یا مکان غصبی خوانده شده و یا قرائت و اذکار واجبی را غلط می خواند. از ظاهر روایات چنین احتمال می رود که این قبیل افراد نیز از ضایع کنندگان نماز به شمار می روند. رسول خدا(ص) فرمود: «دزدترین دزدها کسی است که از نمازش بدزدد، گفته شد: یا رسول الله، چگونه از نمازش می دزدد؟ فرمود: رکوع و سجود آن را تمام انجام نمی دهد»(7).

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.